Vaaralliset rattaat

Voih, kunpa isoisäni olisi nähnyt tämän talven! Hän oli viisas mies, ja yli 190-senttinen kunnioitusta herättävä sotaveteraani. Mihin sitten lienee nuo geenit matkalla hukkuneet, ainakin kaksi sukupolvea tuntuu tuo viisaus skipanneen... Kiroilu, peräänantamattomuus sekä puheliaisuus sen sijaan ovat kyllä kiitettävästi sukulinjassa matkaansa jatkaneet ihan tänne saakka. Minulle on kerrottu, että vuoden 1957 Kuurilan junaonnettomuuden avustustöissä hän kävi suomenhevosineen kiskomassa raatoja tapahtumapaikalta. Tämän jälkeen Valtion Rautatiet sai uuden nimen hänen tarinoissaan: Vaaralliset Rattaat.

Liikenteessä on kuluneen talven aikana tapahtunut kaikkea jännittävää. Helsinki-Vantaalla leikitään vuoroin hippaa ja piilosta matkustajien laukuilla. Mutta junaliikenne. On ollut suorastaan hulvatonta työskennellä asiakaspalvelutehtävissä lähellä rautatieasemaa. Juttelin eräänä paukkupakkasiltana Lapista matkustaneen naisen kanssa - hän vannoi lattiaa polkien, ettei enää ikinä käytä junaa. Enkä sinänsä kyllä ihmettele ollenkaan. Matkaan oli mahtunut muutamia junanvaihtoja teknisistä syistä. Lopulta kahden eri junan matkustajat sullottiin yhteen junaan. Parikymppinen jannu oli saanut kaiken ahtauden keskellä sairaskohtauksen ja pitkällisistä elvytysyrityksistä huolimatta kuollut.
Rovaniemeltä lähtenyt juna oli Hämeenlinnan kohdalla jo nelisen tuntia myöhässä. Siis melkein puolet koko matkan kestoajasta.

VR:n sivut kertovat, että yli kaksi tuntia myöhästyneistä matkoista saa 50% lipun hinnasta takaisin. Ei tunnu varmasti missään, jos myöhästyy liiketapaamisesta neljä tuntia ja menettää kenties vähän enemmän rahaa kuin muutaman kympin!

Tällä hetkellä VR tiedottaa sivuillaan 12.1. - palaa normaaliliikenteeseen. 13.1. ja 14.1. on etusivu täynnä ilmoituksia poikkeuksenpoikkeuksista, joita on julkaistu puolen tunnin välein; on myöhässä, on peruttu... siis mitä vittua? On tiedotettu, että junat ovat olleet "jäässä", minkä takia on peruttu vuoroja. Paskanmarjat, joku ratatyöntekijä on kuitenkin päättänyt kokeilla, ovatko raiteet jäätyneet oikeasti ja täräyttänyt kielensä kiinni jäiseen raiteeseen. Sillä välin, kun kieltä on sulateltu, on peruttu junavuoroja. Mutta hei, kaikkihan sitä ovat joskus kokeilleet, ei sitä tarvitse kansalta salata!

Pakkasen aiheuttaman haitan taakse piiloutuminen kuulostaa aivan yhtä naiivilta kuin klassikkouutinen "talvi yllätti autoilijat". Se nyt vaan on sellainen juttu, että Suomessa on neljä vuodenaikaa. Että osaisitte ensi vuonna varautua, sen tosi lämpimän ajanjakson eli kesän jälkeen on vuorossa vähän viileämpää, sitä myös syksyksi kutsutaan - sitten tulee TALVI, ja talvella saattaa olla lunta ja pakkasta. Etenkin Lapissa. Idiootit. Tosin onhan nyt ilmastonmuutos käynnissä, ja se kuulemma lämmittää talvea. Jep, täälläkin on nyt ollut kylmintä vuosiin.

Kävellessäni päivittäin rautatieaseman alikulun läpi näen tietysti kaikenlaista. On tunnustettava, että en tiedä, kenen vastuulla rautatieasemien alueista huolehtiminen on, mutta ei se kovasti kiillottanut ainakaan minun silmissäni VR:n kilpeä. Maanantai-aamuna toinen hisseistä oli rikki. Siihen oli liimattu A nelonen, johon oli tussilla tikkukirjaimin tuherrettu HISSI ON RIKKI. Lappua tuijottaessani melkein astuin järjettömän isoon oksennuskekoon. Sama toistui tiistaina, keskiviikkona... torstaina joku oli yrittänyt merkitä tuntemattoman henkilön menun puolimetrisellä karahkalla. Mutta se oli jäässä, joten keppi makasi keskellä kulkuväylää. Perjantai-iltana hissi oli korjattu ja läjä kaavittu. Viikkohan siihen meni. Ainakin, koska edeltävänä viikonloppuna en sitä reittiä ollut kulkenut.

Puolustukseksi täytynee mainita vielä tähän loppuun, että onhan VR kuitenkin petrannut asiakaspalvelussa viimeisten viikkojen aikana huikeasti. En ole ainakaan aikaisemmin törmännyt uutiseen, että muut joukkoliikennevälineet olisivat suoraan hotellista sisältä asiakkaita käyneet noutamassa.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

12 hyvää syytä hakeutua hoitoalalle...

Kuulumisia.

Riippuvuuksia. Osa 2.